Praktijkinformatie

Afspraak maken

Iedere werkdag zijn er spreekuren van de huisartsen en andere zorgverleners. U moet altijd vooraf een afspraak maken. U kunt hiervoor bellen op werkdagen tussen 08.00 en 12.30 uur. In de middag hebben onze assistentes ook andere werkzaamheden. 
Via de beveiligde omgeving van MijnGezondheid.net of de MedGemak app kunt u 24 uur per dag een afspraak met uw huisarts maken. 

Naast de huisarts, kan u ook afspraken maken met onze praktijkondersteuners en doktersassistentes. Hierover vindt u meer informatie in ons zorgaanbod.

Soorten afspraken

Er zijn verschillende soorten afspraken die u met uw huisarts kan maken:

  • spreekuur
  • telefonisch spreekuur
  • huisbezoek (graag voor 11 uur bellen indien visite dezelfde dag nodig)

De huisartsen houden dagelijks spreekuur van 8-12 en van 14.30-16 uur. 
Tussen 12 en 14 uur houden ze telefonisch terugbel spreekuur en leggen ze huisbezoeken af. De huisarts legt enkel een huisbezoek af als u echt niet in staat bent om naar de praktijk te komen. Als u denkt dat u dezelfde dag een huisbezoek nodig heeft, wilt u dan voor 11 uur bellen met onze doktersassistente? Dan heeft uw huisarts tussen 12 en 14 uur de tijd om bij u langs te komen. Als u pas in de middag belt voor een huisbezoek is de huisarts alweer spreekuur aan het doen. Voor spoed visites maken de huisartsen direct tijd. 

Triage

Bij het maken van een afspraak zal de assistente altijd vragen naar de reden. Zij doet dat om zo goed mogelijk in te schatten hoe u het beste geholpen kunt worden. Ook kan ze dan beter inschatten hoe dringend het is en hoeveel tijd ze moet inplannen. Ze is hiervoor opgeleid en wordt geregeld bij- en nageschoold. Ook overlegt zij met de huisarts als dat nodig is.

De assistente heeft een beroepsgeheim, net als de huisarts. Zij is verplicht om vertrouwelijk met uw informatie om te gaan. Wij proberen om u dezelfde dag nog te helpen, maar dat lukt helaas niet altijd. Wij doen altijd ons uiterste best om u alsnog zo snel mogelijk een afspraak te geven.

Een afspraak op het spreekuur van de huisarts duurt 15 minuten. U kunt één klacht met uw huisarts bespreken. Wilt u meer klachten bespreken? Geef dit dan aan bij de assistente. Dan kan ze een langere afspraak inplannen. 

Wilt u weten of een bezoek aan de huisarts nodig is? Of wat u zelf aan uw klachten kunt doen? Dan kunt u gebruik maken van de website moetiknaardedokter.

Niet of te laat komen op een afspraak

Let op: Bij een 2e keer niet nakomen van een afspraak hanteren wij een wegblijf tarief. Als u te laat komt voor uw afspraak, kunnen we u niet meer op dat moment helpen, omdat andere patiënten dan extra moeten wachten. 

Helaas komt het regelmatig voor dat patiënten niet op hun afspraak verschijnen. Dat is voor ons heel vervelend. We kunnen op dat moment niemand anders helpen. De wachttijd voor het maken van een afspraak loopt zo onnodig op.

Om het aantal niet nagekomen afspraken terug te dringen, mogen wij een ‘wegblijf tarief’ in rekening brengen. Onze beroepsvereniging, de Landelijke Huisarts Verenging, heeft daar richtlijnen voor.

Wij gaan hier als volgt mee om:

  • We verwachten dat u ons op tijd (minimaal 3 uur van tevoren) bericht, als u niet op uw afspraak kunt komen.
  • Als u niet op een afspraak verschijnt, zal de assistente proberen te bellen om te achterhalen wat de reden is. Zo nodig zal ze een nieuwe afspraak met u inplannen.
  • Bij een eerste keer niet verschijnen ontvangt u nog geen rekening. U ontvangt wel een ‘niet verschenen zonder afzeggen’ bericht op het huisadres dat u aan ons heeft doorgegeven.
  • Bij een tweede keer niet verschijnen zonder afzeggen ontvangt u een rekening van €25
  • Het wegblijf tarief is BTW-vrij en geldt als compensatie voor gereserveerde (maar niet gebruikte) tijd en spreekkamer ruimte.
  • Dit geldt voor afspraken bij de huisarts, de praktijkondersteuners en de doktersassistente.
  • Er kunnen redenen zijn waarom u uw afspraak niet kan nakomen en niet tijdig kan afzeggen. Uiteraard hanteren we de regels in redelijkheid.
Spoed?
Bel nu!